Roboter tar over i hagen

Salget av robotgressklippere har eksplodert denne våren. En ledende importør tror han vil selge tre ganger så mange robotklippere i år som i fjor. Robotene blir stadig bedre og mer avanserte. Nytt av året er å styre robotene med en app på mobilen.
- Tradisjonelle gressklipperne som man skyver/styrer eller sitter på, blir nå utkonkurrert av robotgressklippere flere steder i landet, sier Roar Bjerke i selskapet Vanning.no. De importerer robotklipper-merket Robomow, et av merkene som har vært lengst på markedet og også selger aller best både her i landet og ellers i Europa.

Salget tredobles i år
- I fjor solgte noen av våre forhandlere flere robotklippere enn andre klippertyper tilsammen. Våre tall viser at robotmarkedet økte med rundt 40% i 2012, og 60% i 2013. I år forventer vi en tredobling i antall solgte enheter. Det kan faktisk bli en utfordring å dekke etterspørselen, sier Robomow-importøren optimistisk. Om to år tror Bjerke at mer enn hver andre solgte gressklipper er en robot.

Roboter er årets hagetrend
Automatisk, ufortrødent og med minimal støy pleier de stadig flere plener i nabolaget ditt, robotgressklipperne. På samme måte som folk overlot oppvask og klesvask til husholdningsmaskiner på 50-70 tallet, dropper vi nå gressklippingen til fordel for mer fritid eller mer komfort. Dette er en av hage-trendene som vil bli veldig synlig på årets Hagemesse på Lillestrøm som åpner til helgen.

Gir bedre og penere plen
Bjerke mener at det først og fremst er bedre kvalitet og egenskaper som har bidratt til robot-veksten. Roboter koster noe mer enn en tradisjonell klipper, men man får mye mer robotklipper for hver krone enn for noen år siden.

- Batteriteknologien er bedre, motorene kraftigere, elektronikken pålitelig og installasjonen/idriftsetting av er blitt enklere. Legg så til at robotene klipper bedre, slik at mosen forsvinner og plenen blir penere. I tillegg gir roboten deg mye ekstra fritid. Da er jo ikke valget så vanskelig dersom man først skal kjøpe ny klipper, forklarer Roar Bjerke robotklippernes suksess.

Panikk i bransjen
Kjente gressklipperprodusenter som ikke har gode robotmodeller i sitt produktspekter, er i ferd med å få panikk. Markedsandelene må forsvares og noen aktører har gått til oppkjøp av teknologimiljøer som de håper skal kunne levere konkurransedyktige robotprodukter på kort tid.

Smartere, raskere og sterkere enn før
- Alle årets Robomow-modeller kan styres med smarttelefoner. Robomow byr derfor først og fremst på frihet, teknologi og kontroll, sier Roar Bjerke som er daglig leder i Vanning.no, selskapet som importerer Robomow til Norge.

Alle klipperne har robuste stålkniver og sterke motorer som enkelt takler både små greiner og tykt, langt gress. Robomower klipper raskere og bedre enn andre merker på markedet, så Robomow-eiere bruker mindre tid på hagearbeid, og mer tid på å nyte livet.
- Og det beste av alt er at mosen raskt forsvinner og bioklipp-systemet reduserer behovet for å rake og gjødsle, avslutter Bjerke.

Klipper perfekte kanter
Robomow er de eneste robotklipperne som klipper “utenfor” hjulene. Derfor kommer de bedre ut til kantene på plenen og sørger for en perfekt avslutning mot blomsterbed, innkjørsel og terrasse.
---------------------------------------------------------------------------------

Foto og video:
Illustrasjoner tilpasset denne pressemeldingen kan lastes ned fra vår dropbox på følgende lenke:

Modellspekter og veiledende priser:
• RC302 (0 - 200m2) - 7.990,-
• RC304 (0 - 400m2) - 9.990,-
• RC306 (0 - 600m2) - 11.990,-
• RS612 (0 - 1200m2) - 14.990,-
• RS622 (0 - 2200m2) - 17.990,-
• RS630 (0 - 3000m2) - 19.990,-

Om Robomow og Friendly Robotics
Robomow er en ledende produsent som kun produserer robotklippere. Robomows mål er å fri folk fra plenklipp, og på den måten gjøre livet enklere og innholdsrikt. Robomow er et varemerke eiet av Friendly Robotics, som ble stiftet i 1995. Friendly Robotics distribuerer til Europa, USA, Canada, Sør – Afrika, Australia og New Zealand.
---------------------------------------------
For mer info: