Lokalmat og -drikke suksess på SMAK 2017

SMAK 2017 viste frem bredden av store internasjonale merkevarer til små lokalprodusenter. I samarbeid med Hanen løftet SMAK frem lokalmat- og drikkeprodusentene når bransjen i Norden var samlet, og responsen fra markedet var overveldende.
Elin Hafsøe i Safteriet. Foto: Steinar Aanestad
Elin Hafsøe i Safteriet. Foto: Steinar Aanestad

Omsetningsvekst
SMAK 2017 ble arrangert på Norges Varemesse 7. - 10. februar, og er Nordens ledende møteplass for nettverksbygging, handel og verdiskaping innenfor mat- og drikkebransjen. Daglig leder i HANEN, Bernt Bucher-Johannessen, satt i hovedkomiteen for SMAK 2017, og for ham var det viktig å løfte frem de mindre aktørene i matbransjen.

- Det er både gledelig og viktig at denne typen produsenter lykkes på en arena som SMAK, slik at deres produkter blir mer synlige i HoReCa-markedet. Produsentene som deltok på vår stand har gitt tilbakemelding om at de har knyttet mange solide kontakter som vil representere en vesentlig omsetningsvekst fremover, uttaler Bucher-Johannessen.

Økende intersse for lokalmat og -drikke
SMAK-messen arrangeres hvert tredje år, og HANEN deltok med egen stand også i 2014. Dette var svært vellykket, og flere av årets deltakere deltok også forrige gang. Blant dem er Safteriet som produserer rene drikker basert på rene smaker. Daglig leder i Safteriet, Elin Hafsøe, er svært fornøyd med arrangementet.

- Arbeidsmengden vår har økt betraktelig etter SMAK 2017. I løpet av messen opprettet vi kontakt med mange potensielle kunder over hele landet, delte ut over tusen visittkort og traff flere av våre eksisterende kunder. På HANENs stand fremmet produsentene hverandre, og publikum responderte svært godt på både våre produkter og verdier, uttaler Hafsøe.

Bamsrudlåven  
Bamsrudlåven. Foto: Sigve Aspelund  

Viktig med lokalprodusenter på SMAK
- Ved å synliggjøre og koble varer fra mindre leverandører med lokal forankring mot serveringsbransjen møter man dagens forbrukerbehov, som ønsker å vite mer om matens historie og opprinnelse.

Tett på 29.500 B2B besøkende fikk dette budskapet når SMAK 2017 og Mat & Emballasje ble arrangert. Totalt 460 utstillere var tilstede og presenterte sine produkter under gode og hektiske dager på Norges Varemesse, avslutter Torill Engelberg prosjektleder SMAK 2017. – Som også påpeker at det utstillerne i mellom foregår handel og god nettverksbygging som er svært verdifullt for lokalprodusentene.   

 

Skriv ut